4 - اهداف آموزشي مورد انتظار از دانش آموزان را در آغاز درس براي آنها بازگو نماييد. اهداف بايد روشن و متناسب با توانايي دانش آموزان باشد .
5 - اجراي نقش: بهتر است در زمينه برخي از موضوعات ازجمله تاريخ ، ادبيات ، ديني و … دانش آموزان را تشويق نماييم تا موضوع مورد نظر را به صورت نمايش در آورند. اجراي نمايش در تفهيم مسائل تربيتي و اخلاقي بسيار مفيد و مؤثر مي باشد .
6 - در شرايط مقتضي و مناسب از تشويق هاي كلامي استفاده كنيد. مثلا“ خوب ، آفرين ، مرحبا و …
7 - بايد شرايطي فراهم شود تا دانش آموز موفقيت خود را احساس كند زيرا هيچ چيز همانند خود موفقيت به موفقيت كمك نمي كند .
8 - تكاليف ارائه شده نه بايد بسيار مشكل باشد و نه ساده ، از ارائه تكاليف يكنواخت بايد پرهيز كرد و به عبارتي تكاليف بايد خاصيت برانگيختگي داشته باشند.
9 - مشخص كردن نحوه انجام كار براي يادگيرنده: كاري را كه دانش آموز قرار است انجام دهد بايد دقيقا“مشخص شود.
10 - تبادل نظر با دانش آموزان در باره مشكلات درسي و شركت دادن آنها در طرح نقشه هاي كار و فعاليت
11 -استفاده از نمرات و آزمون ها براي ايجاد انگيزه در دانش آموزان
12 -علاقه مندي ياددهنده به موضوع: دربسياري از مواقع مشاهده مي كنيم كه بي علاقه بودن يادگيرندگان به موضوعي خاص ناشي از علاقه مند نبودن والدين و مربيان آنهاست. معلمي كه در زنگ انشاء ، ورقه هاي رياضي را تصحيح مي كند يا در ساعت ورزش به بافندگي مشغول مي شود ، عملا“ به يادگيرندگان مي گويد كه براي اين فعاليت ارزش قائل نيست .
13 - مطالب آموزشي را بايد از ساده به دشوار ارائه كرد. مي توان با فعال سازي دانش آموز به هنگام تدريس در او ايجاد انگيزه نمود .
14 - به وضع جسماني دانش آموزان و وضع ظاهري كلاس بايد توجه نمود. كلاس درس را بايد از نظر ظاهري و رواني تبديل به محيطي امن و آرام نمود .
15 -از مقايسه نمودن دانش آموزان با يكديگر خودداري نماييد.
16 - قدرداني از كار دانش آموز او را به كوشش و تلاش بيشتر و دلبستگي به درس وادار خواهد نمود.
17 -برقراري ارتباط بين مطالب درسي با واقعيات زندگي در ايجاد انگيزه مؤثر مي باشد.
18 -بلافاصله دانش آموز را از ميزان پيشرفت در كارش مطلع نماييد. آگاهي از نتيجه كار در هر مرحله از آموزش ، دانش آموز را از عملكرد خود آگاه نموده و باعث مي شود تا به تقويت نقاط مثبت و اصلاح نقاط ضعف و منفي خود بپردازد .
19 -استفاده از علائق يادگيرنده: مربيان و والدين ميتوانند با شناسايي علائق دانش آموز از آن استفاده مطلوب نمايند.
20 - مقابله با بازدارنده هاي عاطفي و هيجاني كه موجب دلسردي و كاهش علاقه دانش آموز به درس و تحصيل مي شود. مثلا“ معلمي ممكن است از دانش آموز توقع زياد داشته باشد و يا پس از ورود به كلاس به هيچ دانش آموزي اجازه ورود ندهد و يا تكاليف سنگين تعيين كند ، زياد درس بدهد ، سخت نمره دهد و گاهي تبعيض روا دارد .
21 - انگيزش از راه سرمشق گيري: معلم در اين شيوه از شخصيتي خاص تمجيد و تجليل نموده و او را يك نمونه و سرمشق ارزشمند و قابل احترام معرفي مي كند و دانش آموزان نيز از طريق همانند سازي با آن به درس و مدرسه علاقه مند مي شوند.
22 - تحريك حس كنجكاوي دانش آموزان
23 -آموزش برنامه ريزي به دانش اموزان از طريق رفتار و گفتار و كردار خود در كلاس درس و ارائه نظرات مشورتي به آنها درتهيه برنامه
24 - در آميختن درس با تفريح و بازي دانش اموزان را به يادگيري بيشتر علاقه مند مي سازد